Muzeul Naţional de Artă al României

Proiecte

Expoziţiile temporare ARS AMANDI. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX  (noiembrie 2014 – martie 2015) şi Modele de comportament în secolul al XVIII-lea (decembrie 2014 – aprilie 2015) prezintă în premieră opere de artă din patrimoniul Muzeul Naţional de Artă al României, foarte puţin sau deloc cunoscute.

Colectivul Laboratorului Restaurare Pictură de Şevalet al MNAR a selectat opt tablouri prezente în cele aceste două expoziţii pentru a ilustra câteva dintre provocările întâlnite pe parcursul acestui proces.

În cele ce urmează, sunt dezvăluite câteva dintre secretele restaurării lucrării Venus şi Amor de Lucas Cranach cel Bătrân (1472 – 1533).

Muzeul Naţional de Artă al României organizează, la cerere, tururi multisenzoriale pentru persoane cu deficienţe de vedere şi de auz, dezvoltate în cadrul proiectului ARTtouch, finanţat de Fundaţia Orange România, ce oferă participanţilor posibilitatea de a explora diferite lucrări din Galeria de Artă Europeană.

Lansat la finalul lunii aprilie 2014, turul cuprinde trei aplicaţii multimedia şi de realitate augmentată, replici tactile, mostre textile, o „bibliotecă de sunete” şi o „bibliotecă olfactivă”, care au rolul de a face accesibile lucrări ale unor artişti celebri şi poveştile de dincolo de imagine. Lucrările accesibilizate prin intermediul tehnologiei digitale sunt reprezentative pentru colecţiile muzeului, fiecare este abordată dintr-o perspectivă nouă şi permite conexiuni cu alte lucrări din colecţia muzeului.

Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR), în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, lansează proiectul ExplorART, o nouă ofertă educativă ce vine în întâmpinarea cerinţelor şcolii şi ale mediului non-formal.

Proiectul se desfăşoară în perioada octombrie 2013 – aprilie 2014 şi se adresează elevilor cu şi fără deficienţe senzoriale, motorii, cognitive sau emoţionale, din cliclul primar, gimnazial şi liceal.

El urmăreşte familiarizarea elevilor cu universul artelor vizuale şi facilitarea interacţiunii dintre grupurile de participanţi cu şi fără nevoi speciale, într-o abordare inclusivă, prin intermediul unor vizite şi întâlniri interactive în muzeu.

Muzeul Naţional de Artă al României invită învăţătorii şi profesorii din ciclul gimnazial să participe cu elevii în perioada 7 octombrie – 30 noiembrie 2013 la vizite şi întâlniri interactive la Muzeul Colecţiilor de Artă, unde funcţionează în premieră o Galerie tactilă. Activităţile au loc în cadrul proiectului InclusivART, finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, care îşi propune să faciliteze accesul la artă pentru publicul cu nevoi speciale.

Activităţile interactive se adresează elevilor cu şi fără deficienţe senzoriale, motorii, cognitive sau emoţionale, din ciclul primar şi gimnazial. Ele urmăresc familiarizarea elevilor cu universul artelor vizuale şi facilitarea interacţiunii dintre grupurile de participanţi cu şi fără nevoi speciale, într-o abordare inclusivă.

În perioada 2013 – 2015 Muzeul Naţional de Artă al României a oferit un amplu program de voluntariat pentru liceeni (clasele X - XII), care au avut ocazia să se implice în activităţile muzeului, ca membri ai Consiliului Adolescenţilor (CADO) la MNAR. CADO a fost gândit şi coordonat de Mona Silvia –Timofte, voluntar şi ulterior colaborator al MNAR.

În cadrul Consiliului Adolescenţilor, voluntarii au îndeplinit rolul de consilieri pentru echipa muzeului care se ocupa de organizarea programelor şi activităţilor dedicate tinerilor de 13-19 ani.

Pe durata stagiului de voluntariat, membrii Consiliului Adolescenţilor au avut posibilitatea să descopere lucruri inedite despre MNAR, să promoveze evenimentele şi programele pentru tineri, să se implice în proiecte şi activităţi alături de echipa muzeului, contribuind cu propriile idei.