Program de vizitare:
Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Zambaccian și Muzeul Theodor Pallady, miercuri-vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, luni și marți închis. Prima miercuri din lună intrarea gratuită.
Muzeul Colecțiilor de Artă: luni, marți, vineri, orele 10-18, sâmbătă-duminică 11-19, miercuri și joi închis. Prima vineri din lună intrarea gratuită.
În zilele de 21, 22 și 23 martie 2024 Sala Tronului, Sufrageria Regală și Scara Voievozilor vor fi închise publicului. Vă mulțumim pentru înțelegere.

Programul de vizitare al expoziției „Victor Brauner. Între oniric și ocult” în data de 31 martie 2024 va fi 11.00-16.00. 
 
 
 
 
 
Muzeul Național de Artă al României

           Cu prilejul  Zilei Culturii Naționale, 15 ianuarie 2024, Muzeul Național de Artă al României inaugurează Galeria de Artă Decorativă Europeană, o expoziție permanentă unică în peisajul cultural românesc, care oferă publicului acces la o colecție impresionantă de aproximativ 400 de piese de tapiserie și mobilier, artă decorativă din ceramică, sticlă și metal.

            Având o suprafață de peste 400 mp, Galeria de Artă Decorativă Europeană, compusă din șase săli, ilustrează patru secole de istorie a gustului și a rafinamentului, a inovațiilor, manufacturilor și meșterilor europeni din Austria, Belgia, Cehia, Elveția, Franța, Germania, Italia, Olanda, Spania, Rusia secolelor XVI-XIX și întregește expunerea permanentă a muzeului, alături de Galeria de Artă Europeană și Galeria Națională.

            În parcursul expozițional sunt incluse o minunată casetă de căsătorie realizată la Dresda în 1586, obiecte de ceramică provenind de la faimoasele manufacturi de faianță din Delft (Olanda), Manises (Spania),  Montelupo Fiorentino și Savona (Italia), Rouen, Moustiers și Sèvres (Franța), Meissen (Germania), mobilier provensal și tapiserii franceze, precum și piese deosebite din argint alături de celebrele pahare din cristal de Boemia. Măiestria meșterilor ruși poate fi admirată în delicatele piese de argint cloisonné, în paharele de argint niello sau în  Bolul de punch realizat de faimosul atelier Fabergé. De asemenea, o prețioasă colecție de ceasuri ilustrează excelența meșterilor bijutieri și ceasornicari din cele mai importante ateliere de profil din Europa.

            „Prezența acestor obiecte în România atestă faptul că țara noastră s-a aflat mereu într-un circuit european al schimburilor de valori culturale. Europa nu a fost doar spațiul de manifestare a unor practici seculare în domeniul artistic, dar și un loc în care aportul creativ din alte continente a fuzionat în expresii definitorii ale excepționalității spiritului uman. Aceste influențe culturale variate au contribuit, în timp, la definirea  unei identități europene care se reflectă și în expunerea galeriei” afirmă directorul general al MNAR, Călin Stegerean.

            Deschiderea Galeriei de Artă Decorativă Europeană se datorează unui colectiv pasionat și implicat de la Muzeul Național de Artă al României, alcătuit din muzeografi, conservatori, restauratori și tehnicieni, dar și unei importante contribuții a unor sponsori și parteneri fără de care acest proiect de anvergură nu ar fi fost posibil: Asociația „Prietenii MNAR”, Raiffeisen BANK, Camelia Șucu, Coca-Cola România, Romcar, Banca Comercială Română, Tomini Trading, TNT Romania, Solmar Trading Group, Soft Medica, Romtelecom, Unilever, Veronica Savanciuc, ITH Management Office, CitiBank Romania, Leadership Development Romania, Banca Națională a României, Topo Capital Corporation.

            Spațiile care găzduiesc această galerie au trecut printr-un amplu proces de reamenajare, fiind puternic afectate de cutremurul din 1986 și de incendiul din 1989. Deschiderea acestei galerii a necesitat realizarea unor vitrine pentru expunere care să fie în acord cu ultimele standarde din domeniu, asigurând atât securitatea pieselor cât și un mod de etalare la cele mai înalte standarde.

            Galeria de Artă Decorativă Europeană beneficiază, în premieră, de o componentă digitală, aplicația MyMNAR, care va putea fi folosită în cadrul galeriei, în timpul vizitei la muzeu pentru a completa într-un mod interactiv parcursul expozițional.

Vor fi organizate ateliere și programe educative dedicate copiilor și adulților, care să medieze accesul la piesele de artă decorativă din expunere și în același timp să ajute la dezvoltarea creativității și a spiritului artistic.

            În data de 15 ianuarie, de Ziua Culturii Naționale, sediul central al MNAR (Calea Victoriei 49-53) va fi deschis între orele 10.00-18.00, publicul având ocazia să viziteze în mod gratuit Galeria de Artă Decorativă Europeană, Spațiile Istorice, Galeria de Artă Europeană și Galeria Națională.

            Accesul în Galeria de Artă Decorativă Europeană se face prin intrarea A2, etajul 3, Calea Victoriei 49-53, de miercuri până duminică, în intervalul orar 10:00-18:00.

            Duminică 14 ianuarie 2024, ora 18.00 va avea loc o previzionare pentru presă și alte categorii de public la care accesul se face doar pe bază de invitație.

Vizual_VICTOR_BRAUNER-_Baner_si_vizual_Comunicat_Presa_si_SITE.jpg

Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției „Victor Brauner. Între oniric și ocult” din 1 decembrie 2023, ora 10.00 și până în 30 aprilie 2024 la parterul Galeriei Naționale.

Parte din programul managerial actual încă din anul 2016, expoziția subliniază caracterul original, cu surse autohtone, al creației lui Victor Brauner precum și contribuția lui la mișcarea suprarealistă de la a cărei lansare se împlinesc în anul 2024 o sută de ani.

Deschiderea expoziției cu prilejul Zilei Naționale a României are rolul de a comunica mesajul importanței operei lui Victor Brauner pentru cultura noastră națională care, datorită lui, cunoaște o vizibilitate sporită în planul culturii universale.

De asemenea, organizarea sa la Muzeul Național de Artă al României, aflat în inima Capitalei, este un omagiu adus artistului care, la București, în perioada interbelică, a fost unul dintre cei mai de seamă protagoniști ai mișcării de avangardă din România.

Expoziția prezintă, prin intermediul a peste 100 de exponate, sursele inițiale ale creației artistului, provenite din spiritualitatea populară și din sensibilitatea sa pentru ocult și practicile ezoterice, precum și evoluția mijloacelor sale artistice spre o estetică suprarealistă care, prin Victor Brauner, a cunoscut noi dimensiuni de manifestare pe coordonatele oniric și ocult.

Publicul va fi transpus în universul specific artistului printr-o scenografie spectaculoasă ce evocă universul suprarealist, având ocazia să vadă, în unele cazuri pentru prima dată, un material expozițional format din: lucrări de pictură și grafică de la Muzeul Național de Artă al României, Musée national d’art moderne – Centre Pompidou, Musée d'Art moderne et contemporain de Saint-Etienne Métropole, Musée d'Art moderne et contemporain de Strasbourg, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi, Muzeul Țării Crișurilor Oradea și din colecțiile particulare Octavian Brândeu, Gheorghe Burtea, Béatrix și Christian Derveloy, Damian Florea, Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase, Cristinel Popa, Jean-Michel Runacher, Anca Vlad, cărți cu caracter ezoteric și ziare de epocă, reviste de avangardă și cărți ilustrate de artist de la Biblioteca Naţională a României, Biblioteca Metropolitană Bucureşti, Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, documente inedite provenind de la Arhivele Naționale ale României, obiecte etnografice, fotografii și filme documentare din perioada interbelică provenind de la Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”.

În expoziție va fi proiectată secțiunea „Les illuminations successives” din filmul „Victor Brauner – Le grand illuminateur totémique” (2014) în regia lui Fabrice Maze.

Expoziția "Victor Brauner. Între oniric și ocult" este un proiect conceput și coordonat de Călin-Alexiu Stegerean și dezvoltat împreună cu o echipă formată din Costina Anghel, conservator, dr. Patricia Bădulescu, muzeograf, Miruna Moraru, muzeograf și drd. Ileana Mitu, responsabil de comunicare.

Producție realizată de Muzeul Național de Artă al României cu sprijinul Asociației Prietenii Muzeului Național de Artă al României și al Imprimeriei Arta Grafică.

Parteneri sponsori Asociația Prietenii MNAR, Institutul francez, Domeniile Sâmburești, Aqua Carpatica, Intercontinental Athénée Palace Bucharest.

Parteneri media TVR, Radio România Actualități, Radio România București FM, Radio România Cultural, Trinitas TV, Radio Trinitas, Sensoarte.ro, Radio France Internationale, Observator Cultural, Modernism, Zeppelin, Igloo.

Victor Brauner s-a născut în anul 1903 la Piatra Neamț unde familia sa a trăit până în anul 1913. După un periplu la Viena și Brăila, în anul 1918 familia se stabilește la București unde Victor va urma cursurile Școlii de arte frumoase din 1919 până în 1921. În anul 1923 ia contact cu mișcarea avangardistă devenind colaborator al celor mai importante reviste de avangardă: Contimporanul, Punct, Integral, Unu, Urmuz etc. și ia parte la cele mai importante expoziții ale grupului de avangardă alături de Marcel Iancu, M.H. Maxy, Hans Mattis-Teutsch, Milița Petrașcu etc. Împreună cu Ilarie Voronca creează revista dadaisto-futuristo-constructivistă 74 HP. După câteva încercări de a se integra mediului artistic parizian, în anul 1932 aderă la mișcarea suprarealistă condusă de Andre Breton și participă la mai multe expoziții ale grupului. În anul 1938 se va stabili la Paris, fără să mai revină vreodată în România, traversând apoi cu mari dificultăți perioada celui de al Doilea Război Mondial. În perioada postbelică cunoaște un succes ascendent în Europa și Statele Unite. S-a stins din viață în anul 1966 recunoscut ca un reprezentat prestigios al suprarealismului.

            MNAR deține un număr de opt lucrări de pictură și două de grafică ale artistului Victor Brauner, printre care „Fata și floarea” [61 x 47cm] donată la începutul anului 2023 de către domnul Mircea Barzuca.

 

 

București, 17 Noiembrie 2023

Comunicat de presă

Expoziția „Pallady. Jurnal intim” itinerată la Târgu Mureș

Muzeul Național de Artă al României și Muzeul Județean Mureș – Secția de Artă au plăcerea de a vă invita la vernisajul expoziției „Pallady. Jurnal intim”, care va avea loc luni, 20 noiembrie 2023, începând cu ora 17.00, în Palatul Culturii din Târgu Mureș.

Curator: Călin-Alexiu Stegerean– director general al Muzeului Național de Artă al României

Organizată la Muzeul Național de Artă al României (MNAR) în anul 2021 cu prilejul împlinirii a 150 de ani de la nașterea artistului expoziția „Jurnal intim” se deschide la Muzeul Județean Mureș – Secția de Artă cu o nouă selecție de lucrări din colecția MNAR la care se adaugă câteva lucrări semnate de Pallady din colecția muzeului mureșean și două dintre caietele-jurnale aflate la Biblioteca Națională a României. Titlul expoziției, „Jurnal intim” reflectă mărturisirea lui Pallady cu privire la pictura sa ca jurnal al existenței sale cotidiene și prezintă una dintre temele predilecte ale pictorului, femeia în intimitatea sa. Pe lângă explorarea felului în feminitatea ajunge obiect al operei de artă, expoziția oferă și un parcurs al evoluției stilistice a artistului, de la reprezentări în rafinate raporturi de clar-obscur la lucrări ulterioare caracterizate de reprezentări angulare, culori în a plat și edificarea unui definitiv stil propriu. Este un demers exclusiv curatorial al cărui scop este de a releva complexitatea operei palladiene prin corelarea scrierilor și lucrărilor artistului.

Pe de altă parte, această expoziție marchează o nouă dimensiune a colaborărilor MNAR cu alte muzee din țară prin itinerarea unor expoziții de anvergură care au atins un nivel considerabil de notorietate și calitate cultural-artistică.

Vă invităm să vizitați această expoziție reunind cele mai importante lucrări ale artistului pe tema feminității care va fi deschisă în perioada 20 noiembrie 2023 – 14 aprilie 2024, în sălile de expoziții temporare din Palatului Culturii. Program de marți până vineri, între orele 09.00 și 16.00, sâmbăta și duminica, între orele 09.00 și 14.30. Luni închis. Prețul biletului de intrare este de 7 lei adulți și pensionari, 3 lei elevi și studenți.

Parteneri: Asociația Prietenii Muzeului Național de Artă al României, Asociația Atrium Musei, Crama Villa Vinèa, Primăria Târgu Mureș

Parteneri media: AGERPRES, Duna TV, Erdély FM, Erdély TV, Evenimente muzeale.ro, Invie Tradiția, Kultura.hu, Krónika.ro, Marosvásárhely Rádió Románia, Maszol.ro, Modernism.ro, Népújság, PROPAGARTA, Punctul.ro, Rádió GaGa, Radio Târgu Mureș, Radio România Actualități, Székelyhon, TVR, Visit Mures, Zi de Zi

 

 

 

Întâlnire la muzeu” este un proiect care își propune să medieze contactul publicului cu personalități din varii domenii ale culturii pe subiecte aflate la interferența diverselor genuri artistice. Evenimentul face parte din seria activităților desfășurate în zilele în care spațiile expoziționale sunt închise.

De data aceasta, invitata „Întâlnirii la muzeu” este cunoscuta scriitoare Ana Blandiana.

Discuția cu Călin Stegerean, director general MNAR, va porni de la volumul „Mai-mult-ca-trecutul”, recent apărut la editura Humanitas sub semnătura doamnei Ana Blandiana. Acesta cuprinde un jurnal al perioadei începute în august 1988 și încheiate în preajma Revoluției din anul 1989. Atunci, autoritățile comuniste îi impuseseră autoarei o serie de restricții în urma publicării unui volum de poezii pentru copii, în care motanului Arpagic îi erau atribuite caracteristici desprinse din cultul personalității lui Nicolae Ceaușescu.

Dincolo de descrierea presiunilor la care a fost supusă atunci autoarea, jurnalul este și ocazia unor observații lucide ce privesc profilul moral al unor personalități culturale și politice ale epocii și se constituie într-o mărturie dramatică a anilor de privațiuni care au marcat poporul român în ultimii ani ai comunismului.

Dialogul cu Călin Stegerean nu se va limita însă doar la evocarea acelei perioade și la consecințele sale peste timp, în prezent, ci va dezvălui publicului momente de neuitat ale întâlnirii celei mai importante poete a României de azi cu locuri ale culturii și artei.

Ana Ioana Macaria, actriță a Teatrului Bulandra, va citi din opera Anei Blandiana fragmente ilustrative pentru parcursul dialogului.

Luni, 16 octombrie, 2023, ora 18.00

Parterul Galeriei Naționale, Calea Victoriei nr. 49-53

Accesul se face pe baza biletului de intrare în valoare de 12 lei.



Download the map.

Catch your breath while admiring the dialogue between two arts: music and paiting. By following the tour we sugest, you will not only discover the link between visual artists and musicians, but also the mutual admiration expressed in the work of arts of these great spirits.

Benzi site MNAR ENESCU 2019 06

Corneliu Baba Collection – George Enescu
„Among the great artists of the world, Enescu stayed with me as an all-encompassing icon of the genius artist and of one of the noblest thinkers in art. I was still working on the portrait when news of his death reached me. I finished it after several months of tormenting work. It was presented at the Dalles Hall exhibition (1955), it was the key piece in the room, but critics hardly accepted it. Nobody understood, except perhaps those who knew his huge spiritual personality, why I imagined him with his head lowered, his back a little hunched, with that figure characteristic only to him, and why I didn’t see in him a proud and assured musician.
[...] The portrait is now in my workshop, where I paint a second version, made to express what was not expressed earlier.” (Corneliu Baba, Confessions and Diaries, vol. I, 1944 – 1965, The National Museum of Art of Romania, Bucharest, 2018)

Iosif Iser CollectionHarlequinade, Singer in blue with a musical instrument, Interior with two odalisques – Paulina and Mariana, Oriental Woman
On this second stop we propose not only this artist’s works, but also objects that belonged to him: four musical instruments were included in the exhibition. They were used by the artist as props for scenes with few characters interpreted by models. The artist himself decided their ‘pose’ with various attitudes and accessories.
One of the frequent motifs in his famous oriental women compositions is the theorbo, a string instrument from the lute family, well used by Iser as an accent in numerous paintings and drawings, in the late 1920s and especially in the early 1940s.
Iosif Iser often compared the drawing exercise to the musical one: “I was drawing constantly. The drawings are always for me what technique exercises are for a pianist.”

Elena end Anastase Simu Collection – Gentleman with a lute (Jacques Henri Lambert) and The Chorus (Hedwig Mechle Grossmann)
Lawyer, diplomat and politician, Anastase Simu (1854 – 1935) was one of the most important Romanian collectors of Western European art.
Gentleman with a lute, by Jacques Henri Lambert was acquired by Simu in Paris in 1907, the very year it was painted. The author distanced himself from the growing modernist trends, choosing subjects disconnected from immediacy, usually scenes with one or several characters dressed mostly in 17-th century European costumes treated in an unequivocally figurative style.
The Chorus, by the German artist Hedwig Mechle Grossmann, stands between the genre scene and the group portrait. The characters look in different directions as if interpreting a polyphonic score, resulting in a dynamic image. The lack of depth of the composition, while all characters are placed in the foreground, as well as the angle from which they are seen make the onlooker to feel accepted in the space of the painting and to almost become the intimate spectator of the concert.

 

Garabet Avachian Collection – Still life with guitar (Lucian Grigorescu)
Considered by the art critics one of the best Romanian colourists, Lucian Grigorescu always searched, through the orange shade in his paintings, for the red shade of the soil in the Dobruja province where he had spent his childhood. The southern colours, the brown, the orange, the ochre, are present in Still life with guitar as part of the chromatics closely linked to his biography.
Collector Garabet Avachian was a violin professor at the Ciprian Porumbescu Conservatory in Bucharest, where for a long time he taught many a virtuoso of this instrument.

Elisabeta and Moise Weinberg Collection – Interior in the artist’s studio (Gheorghe Petrașcu), Tatar woman with violin, Barbu the violinist , Still life with musical instruments (Iosif Iser)
The Elisabeta and Moise Weinberg Collection proves both the friendship between the collectors and the artists, but also the latters’ sensitivity to music.
To Iosif Iser, inspiration from the imaginary world of music is almost a personal hallmark. Thus it is only natural that his works featuring musical instruments are present in the Elisabeta and Moise Weinberg Collection, the Weinbergs being some of his keenest collectors. In the paintings Tatar woman with violin (1945) and Still life with musical instruments (1940), the instruments are attentively placed and seen from a monumentalizing angle.
In the same collection one can admire a small pseudo-portrait, in gouache, of Barbu the Violinist (Rom. Barbu Lăutaru) and his violins. This was a famous musician in the Romanian Principalities in the first half of the 19th century and became a favourite subject for Iser between 1930 and 1940.
One should not miss the painting by Gheorghe Petrașcu Interior in the artist’s studio where the elements of the composition (the easel, the bookcase, the table and instruments) revolve around the central image of a guitar. The studio, a space for toiling, learning and delecting, may synthesize, according to Petraşcu, the concept that some cultural historians named ’the modern system of the arts’.

Benzi site MNAR ENESCU 2019 04

 

Galeria de Artă Veche Românească

Galeria de Artă Veche Românească

Obiecte prețioase datând din secolul al XIV-lea până la jumătatea secolului al XIX-lea pun în valoare particularităţile artistice locale din Ţara Românească, Moldova şi Transilvania, un vechi fond de tradiție bizantină, ca și varietatea elementelor de influenţă occidentală și orientală.

Locuri ale artei și istoriei noastre

Locuri ale artei și istoriei noastre

Sala Tronului, Sufrageria Regală și Scara Voievozilor pot fi vizitate în programul obișnuit al MNAR.
Biletele de intrare se achiziționează de la casa de bilete din Galeria de Artă Europeană și online de pe www.booktes.com .
Preț bilet: 24 lei / 12 lei / 6 lei.
Fotografiatul este permis cu telefonul mobil.

Muzeul Colecțiilor de Artă

Muzeul Colecțiilor de Artă

Unic în peisajul muzeal românesc, Muzeul Colecțiilor de Artă reunește într-un singur aşezământ (fostul Palat Romanit) donaţiile făcute de-a lungul anilor de colecţionari cu merite deosebite în păstrarea patrimoniului artistic. Amenajarea urmărește redarea configuraţiei originare a fiecărei colecţii, ilustrând fenomenul colecționismului în România. 

Facebook Page

Vrei să fii la curent cu evenimentele organizate de muzeu?

Acest site folosește cookies

Folosim module cookie pentru a vă pune la dispoziție caracteristici de social media și pentru a analiza traficul. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii acestora.