Muzeul Naţional de Artă al României

Programe oferite de asociațiile partenere

Desfăşurare: în fiecare joi, numai pe bază de programare prin e-mail la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 
Titular program: Asociaţia Artelier D, Proiecte pentru copii
Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită+atelier) 
Tarif: 25 lei/ persoană
Numărul de participanţi: între 7 şi 25 de persoane

Artelier D, Proiecte pentru copii şi MNAR vă invită la seria de programe de educaţie muzeală Călătorie prin anotimpuri. Gândite ca o aventură prin lucrările Galeriei de Artă Românească Modernă, programele se desfăşoară ca spectacole interactive de teatru de păpuşi: ciocârlia Auria şi şoricelul Şori ne povestesc peripeţiile lor şi ne ajută să descoperim plante, fructe, peisaje şi îndeletniciri din toate anotimpurile. În partea a doua, în atelier, întruchipăm creativ personaje, simboluri, forme şi culori prin desen, pictură, colaj şi modelaj.

1. Rapsodii de toamnă 
Ciocârlia Auria şi şoricelul Şori descoperă că frunzele sunt foarte diferite, că fructele au culorile curcubeului, iar florile de toamnă miros amărui şi seamănă între ele. Când vine ploaia, se lasă în voia picăturilor şi a băltoacelor, fascinaţi de umbrele. La final, vom desena frunze, vom picta fructe şi vom face un colaj cu umbrele.

Episoade noi:

Toamna în Europa- aflăm unde au ajuns pictorii români şi ce locuri i-au impresionat, apoi le comparăm cu propriile noastre călătorii.

Coşul toamnei- ce fructe şi legume îi inspiră pe pictorii români, care sunt culorile care îi atrag şi cum se vede natura în pictură?

Mergem pe urmele lui Luchian, Andreescu, Eustaţiu Stoenescu, Alexandru Ciucurencu. Învăţăm despre punct, linie, pată, culori, privind picturile, apoi ne jucăm cu ele, în propriile creaţii.

2. Iarna... pe uliţă? 
Puţini răciţi, Auria şi Şori se refugiază la căldură, în atelierul de pictură, să bea o ceaşcă de ceai bun. Descoperă că vazele sunt pictate cu modele, şi că din hârtie poţi să faci lucruri frumoase. În partea a doua, vom face jocuri creative din hârtie: tehnică mixtă-pictură şi colaj cu hârtii diverse, reciclate.

3Vestitorii primăverii
Descoperim primăvara din pictura românească: flori şi pomi, sate şi oraşe, modă şi arhitectură, în tablouri de Nicolae Grigorescu, Ştefan Luchian, Ion Andreescu, Nicolae Vermont, Ipolit Strâmbu, Constantin Artachino.  Îi însoţim în continuare pe Şori şi Auria, eroii poveştilor inspirate de picturi şi facem cunoştinţă cu prietena lor, Dochia, o rândunică vestită; pe parcursul celor trei luni, mergem la cules de ghiocei şi viorele într-o pădure - în martie, apoi ne întoarcem în Bucureşti şi explorăm o grădină interbelică, în aprilie, iar în mai, poposim la ţară şi bem apă din fântână. 
In partea creativă a atelierului, exersăm alte tehnici şi texturi. Ne lăsăm în voia culorilor vii ale primăverii: verde, violet, alb, roz. Pictăm cireşi înfloriţi, ghiocei şi fire de iarbă. Desenăm o casă tradiţională cu fântână. Decorăm o rochie interbelică. Facem o stampă în  stil japonez, cu cireşi înfloriţi. 
La acest atelierul, poveştile se împletesc cu versuri din poezia românească romantică şi modernă: Alecsandri, Eminescu, Arghezi, Blaga, Barbu, Pillat, Voiculescu şi alţii. 

4. Pânze de vară
Mergem pe urmele pictorilor români şi descoperim marea,Dobrogea şi Balcicul, lanuri de floarea soarelui şi grâu, căpiţe de fân şi peisaje însorite. Admirăm florile şi fructele verii în pictura românească. Pătrundem în lumea dinăuntru - oameni şi locuri. Explorăm universul minorităţilor, aşa cum se reflectă el în pictura românească (evrei, turci, tătari). Aflăm lucruri interesante despre pictorii din secolul XX.

5. Vederi din București

Abordăm arta dintr-o perspectivă interdisciplinară și facem apel la istorie, geografie, literatură –inserturi din jurnale, roman, poezie; ne conectăm la propriile noastre amintiri, pentru explorarea oraşului Bucureşti şi a amprentei sale specifice, aşa cum este interpretat acesta de pictorii români. Cum se vede oraşul în pictură? Ce personaje îl populează? Ce activităţi specifice au loc în oraş? Descoperim Bucureştiul în picturi de Ştefan Luchian, Nicolae Tonitza, Vasile Popescu, Alexandru Phoebus, Henri Catargi, Alexandru Ţipoia, Alexandru Poitevin...

Activitate creativă, în funcție de categoria de vârstă:

- colaj, grafică;

- compoziţii creative în scris cu tema: Ce înseamnă oraşul pentru tine?;

- facem o reclamă sau scriem/desenăm despre o inovaţie pe care ne-o dorim în București;

- explorăm creativ ziarul, produs urban prin excelenţă.

 6. Cine, unde, cum sunt Ei / Ele? Artă și identitate 

Analizam conceptul de identitate aşa cum se reflectă în pictura secolelor XIX şi XX: obiceiuri, meserii, costume, atitudini reprezentate în picturi. Reflectăm asupra muncii şi distracţiei, la ţară şi la oraş. Facem cunoştinţă cu personaje din tablouri şi le comparăm cu cele din lumea noastră: servitoarea, târgoveţul, mama, pictorul, modelul, cusătoresele, surorile, familia, jucătorul de şah, copiii, arlechinul, flaşnetarul, regele, profesorii, etc.

În partea de atelier, în funcție de vârstă:

- desenăm şi colorăm obiecte, accesorii şi elemente vestimentare;

- modelăm personaje şi accesorii;

- facem exerciţii creative pornind de la obiecte din picturi, reimaginate în lumea de azi.

 

Competențe și abilități dobândite:

- dezvoltarea abilităților de exprimare artistică și de înţelegere a artelor vizuale

- realizarea de legături între artă şi realitate, între artă şi alte domenii ale cunoaşterii

- identificarea detaliilor şi a unor elemente de limbaj artistic.

Desfăşurare: în fiecare miercuri, numai pe bază de programare prin e-mail la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 
Titular program: Asociaţia ArtCrowd-Artiști în educație.
Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită+atelier)
Tarif: 25 lei/ persoană
Numărul de participanţi: între 7 şi 25 de persoane

ArtCrowd-Artiști în educație şi MNAR vă invită la seria de programe de educaţie muzeală O lucrare se transformă. Gândite ca o aventură prin lucrările Galeriilor de Artă Europeană și de Artă Românească Modernă, programele se desfăşoară sub forma unor vizite și ateliere în care elevii răspund creativ la lucrările observate și analizate împreună cu artiștii și pedagogii ArtCrowd. Fiecare lucrare discutată este apoi reinterpretată de copii în alt mediu artistic (muzică, dans, scriere sau tehnici vizuale diferite de cea a originalului).

  1. Himerele lui Dimitrie Paciurea. De la bronz la desen. Observăm sculptura și posibila ei poveste. Discutăm despre tehnica sculpturii în bronz și despre mitologia greacă. Apoi construim fiecare câte o carte cu himere. La final ne așteaptă o surpriză.
  • Competențe dobândite: Capacitatea de a observa și analiza o imagine. Capacitatea de a face conexiuni între imagini pictate și cunoștințe din cultura populară, mass-media, mitologie și basme. Capacitatea de a crea un obiect urmând instrucțiuni și dezvoltând concomitent propria viziune.
  1. Trandafirii lui Veneziano. Sunetele din picturi.

 Observăm elementele din imagine și posibila lor poveste. Aflăm despre tehnica picturii cu tempera pe lemn și despre cum lucrau pictorii din vremea lui Domenico Veneziano. Apoi, cu ajutorul unor instrumente muzicale (ocean drum, maracas, trianglu, clopoței și instrumente artizanale) imaginăm corespondente sonore pentru fiecare element vizual, devenind pentru un scurt timp o mică orchestră.

  • Competențe dobândite: Dezvoltarea spiritului de observație prin privire de ansamblu și în detaliu, dobândirea de cunoștințe despre o epocă artistică și procesul de lucru al unui artist, dezvoltarea capacități de a crea un sunet, un ritm cu corespondent vizual (gândire sinestezică)
  1. Ghici cine vine în pictură? Atelier de bandă desenată inspirat de două lucrări comparate din Galeria de Artă Românească Modernă: Himera pământului de Dimitrie Paciurea și Cosași odihnindu-se de Camil Ressu. Căutăm pe rând posibilele lor povești și discutăm principiile benzii desenate. Apoi, în echipe și folosind planșe pre-tipărite creăm câte o mică bandă desenată avânu-i ca personaje pe cosași și pe himeră.

Competențe dobândite: Competențe vizuale – lingvistice (relația imagine-text), întelegerea modului în care folosirea textul afectează imaginea și invers. Capacitatea de a observa și analiza o imagine.

Desfăşurare: în zilele de vineri, numai pe bază de programare prin e-mail la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

Titular program: Asociaţia De-a arhitectura

Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită şi atelier)

Tarif: 25 lei / participant 

Numărul de paricipanţi: între 7 şi 25 de persoane

Vârsta recomandată: 8+

Asociaţia De-a arhitectura şi MNAR îi provoacă pe copii să descopere elemente de arhitectură pornind de la tablourile expuse şi cercetând spaţiul galeriilor.

1. De-a arhitectura în … Galeria de Artă Europeană

În Galeria de Artă Europeană vedem tablouri celebre şi vorbim despre spatiul construit. Copiii descoperă cu ajutorul operelor de artă ce este perspectiva, ce înseamnă ritmul în arhitectură şi verifică felul în care funcţionează acestea în realitate, în galeriile muzeului. Asociaţia De-a arhitectura dezvoltă, implementează şi promovează programe educative pentru copii despre arhitectură şi mediu construit, care se desfăşoară în şcoli, muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.