Muzeul Naţional de Artă al României

ArtelierD. Proiecte pentru copii

De-a arhitectura... la muzeu!

Asociația ArtCrowd – Artiști în educație


ArtelierD. Proiecte pentru copii
 

CĂLĂTORIE PRIN ANOTIMPURI

Desfăşurare: numai pe bază de programare prin e-mail la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. (pentru programare sunt necesare următoarele informații: Numele și nr. de telefon al persoanei însoțitoare, numele grădiniței/școlii, grupa/clasa, nr. de copii, programul selectat, data și ora și eventual alte mențiuni)
Titular program: Asociaţia Artelier D, Proiecte pentru copii
Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită+atelier)
Tarif: 25 lei/ persoană
Numărul de participanţi: între 7 şi 25 de persoane
Vârstă recomandată: 3-5 ani și 6-10 ani. Atelierul se poate adapta și pentru 10-12 ani.

Artelier D, Proiecte pentru copii şi MNAR vă invită la programul de educaţie muzeală ”Călătorie prin anotimpuri”. Gândit ca o aventură prin lucrările Galeriei de Artă Românească Modernă, programul se desfăşoară interactiv și include un moment de teatru de păpuşi. Ciocănitoarea Auria şi şoricelul Şori ne povestesc peripeţiile lor printre plante, fructe, în peisaje din toate anotimpurile. În partea a doua, în atelier, întruchipăm creativ personaje și lucruri, prin desen, pictură, colaj şi modelaj.

1. Rapsodii de toamnă

Auria şi Şori descoperă că frunzele sunt foarte diferite, că fructele au culorile curcubeului, iar florile de toamnă miros amărui. Cercetăm coşul toamnei- ce fructe şi legume îi inspiră pe pictorii români, care sunt culorile care îi atrag şi cum se vede natura în pictură?

2. Iarna... pe uliţă?

După ce se plimbă prin zăpadă într-o pădure și se dau pe derdeluș, Auria şi Şori se refugiază în atelierul de pictură, să bea o ceaşcă de ceai. Descoperă că vazele sunt pictate cu modele şi că din hârtie poţi să faci lucruri frumoase.

3. Vestitorii primăverii

Explorăm primăvara: flori şi pomi, sate şi oraşe, modă şi arhitectură. Mergem la cules de ghiocei şi viorele într-o pădure, apoi ne întoarcem în oraș şi ne odihnim într- o grădină interbelică; Când se face foarte cald, plecăm prin țară şi ne răcorim cu apă din fântână.

4. Pânze de vară

Pe urmele pictorilor români , descoperim marea,Dobrogea şi Balcicul, lanuri de floarea soarelui şi rapiță, căpiţe de fân, tot felul de peisaje însorite. Admirăm florile şi fructele verii. Explorăm universul minorităţilor, aşa cum se reflectă în pictura românească (turci, tătari).
La acest program, poveştile se împletesc cu versuri din poezia românească romantică şi modernă: Alecsandri, Eminescu, Topârceanu, Arghezi, Blaga, Barbu, Pillat, Voiculescu şi alţii.

Competențe și abilități dobândite:

- dezvoltarea abilităților de exprimare artistică și de înţelegere a artelor vizuale

- realizarea de legături între artă şi realitate, între artă şi alte domenii ale cunoaşterii

- identificarea detaliilor şi a unor elemente de limbaj artistic.

ABECEDAR CU HAR

Desfăşurare: numai pe bază de programare prin e-mail la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. (pentru programare sunt necesare următoarele informații: numele și nr. de telefon al persoanei însoțitoare, numele grădiniței/școlii, grupa/clasa, nr. de copii, programul selectat, data și ora și eventual alte mențiuni)
Titular program: Asociaţia Artelier D, Proiecte pentru copii
Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită+atelier)
Tarif: 25 lei/ persoană
Numărul de participanţi: între 6 şi 20 de persoane
Vârsta recomandată: 3-5 ani și de 6-10 ani.

A este de la atelier, B de la basma, C de la coș, D de la deal, și tot așa până la litera Z, de la zmeu: răsfoim un abecedar întocmit din fragmente ale universului pictat de artiștii români, precum Aman, Andreescu, Grigorescu, Ressu, Pallady, Sterian și alții. Fiecărei litere din alfabet îi corespunde un detaliu. Recompunem povestea tabloului, pornind de la o literă. Invățăm despre rostul lucrurilor și ființelor în lumea artei și a trecutului. Le comparăm cu lumea de azi și cu experiențele noastre. Desenăm și colorăm lucrurile văzute, exersând tehnici diverse (acuarelă, tempera, colaj).
Fiecare ateliereste construit în jurul unei litere, căreia îi corespund obiecte din două tablouri. Se oferă fișe de lucru, pentru continuarea experienței. Programul are loc în Galeria de Artă Românească Modernă.
Litera se poate alege atunci când se face rezervarea.

Obiective:
Programul își propune
- să stimuleze creativitatea prin realizarea de conexiuni între lumea concretă și cea abstractă (a limbajului)
- să faciliteze experiențe proprii în legătură cu operele de artă astfel încât copiii să-şi creeze propriul înţeles despre artă
- să înţeleagă contextele istorice şi culturale ale operelor de artă
-să identifice forme și elemente de limbaj, cărora să le ofere un conținut și o semnificație.

JOC DE CREION

Cu Gâscă, Barză, Pește, Ogar

Desfăşurare: numai pe bază de programare prin e-mail la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. (pentru programare sunt necesare următoarele informații: numele și nr. de telefon al persoanei însoțitoare, numele grădiniței/școlii, grupa/clasa, nr. de copii, programul selectat, data și ora și eventual alte mențiuni)
Titular program: Asociaţia Artelier D, Proiecte pentru copii
Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită+atelier)
Tarif: 25 lei/ persoană
Numărul de participanţi: între 6 şi 15 de persoane
Vârsta recomandată: 3-5 ani și de 6-10 ani.


Cu un titlu inspirat de o poezie de Tudor Arghezi, programul își propune să răspundă curiozității copiilor față de arta sculpturii. Totodată, el oferă un cadru creativ pentru nevoia lor de a desena și pentru dorința de a afla lucruri noi despre viața animalelor.
Explorăm sculpturi reprezentând animale și păsări; discutăm despre viața animalelor și ascultăm versuri de Tudor Arghezi despre ele. In ultima parte a activității, învățăm să desenăm o gâscă, o barză, un pește, un ogar și să compunem cu fiecare dintre ele, o poveste în imagini.
Joc de creion este un program interdisciplinar care combina științele naturii cu artele și literatura, răspunzând totodată cerințelor programei școlare.
Programul este construit în jurul sculpturilor Gâscă și Barză, de Vasile Vasiliu Falti; Pește, de Irina Codreanu; Ogar, de Iosif Fekete Negrulea.
Tema (sculptura) se poate alege când se face rezervarea. La o sesiune se discută o singură sculptură. Se oferă fișe de lucru, pentru continuarea experienței. Programul se desfășoară în Galeria de Artă Românească Modernă.

Obiective:
Programul își propune
- să aprofundeze cunoștințele, prin oferirea de perspective diverse asupra unui subiect
- să stimuleze gândirea critică și creativitatea, pornind de la o temă propusă de copii (sculpturi cu animale)
- să încurajeze desenul ca mijloc de exprimare
- să faciliteze exprimarea copiilor față de ceea ce văd şi simt în legătură cu operele de artă, contribuind la crearea propriului înţeles despre artă.

 


De-a arhitectura... la muzeu!

 

Desfăşurare: în zilele de vineri, numai pe bază de programare prin formularul atașat.

Titular program: Asociaţia De-a arhitectura

Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită şi atelier)

Tarif: 25 lei / participant

Numărul de paricipanţi: între 7 şi 25 de persoane

Vârsta recomandată: 8+

Asociaţia De-a arhitectura şi MNAR îi provoacă pe copii să descopere elemente de arhitectură pornind de la tablourile expuse şi cercetând spaţiul galeriilor.


De-a arhitectura în … Galeria de Artă Europeană

În Galeria de Artă Europeană vedem tablouri celebre şi vorbim despre spatiul construit. Copiii descoperă cu ajutorul operelor de artă ce este perspectiva, ce înseamnă ritmul în arhitectură şi verifică felul în care funcţionează acestea în realitate, în galeriile muzeului. Asociaţia De-a arhitectura dezvoltă, implementează şi promovează programe educative pentru copii despre arhitectură şi mediu construit, care se desfăşoară în şcoli, muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.

 


Asociația ArtCrowd – Artiști în educație

 

Desfășurare: numai pe bază de programare prin e-mail la Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. sau telefon la 0748 034 239
Durată: 4 ședințe a câte o oră și jumătate (la cerere programul se poate adapta)
Tarif: 25 lei/persoană/ședință
Numărul de participanți: între 7 și 25
Vârsta recomandată: ciclurile primar și gimnazial
Asociația ArtCrowd propune două module de program educativ pentru grupurile organizate de elevi:
 
DIN LUMEA OAMENILOR ȘI A NECUVÂNTĂTOARELOR

Programul se desfășoară sub forma unor vizite și ateliere în care elevii privesc lucrări din galeriile MNAR și discută despre acestea cu artiștii-pedagogi ArtCrowd, urmând ca apoi să meargă în atelier și să desfășoare activități practice (desen, colaj, teatru de umbre). Explorând lumea artei și a artiștilor, elevii își vor dezvolta gândirea creativă, gândirea analitică, inteligența emoțională și capacitatea de a lucra în echipă. Creat în jurul a două teme, oamenii și necuvântătoarele, programul îi ajută pe elevi să înțeleagă cât de apropiate sunt de fapt cele două lumi și că ele se sprijină reciproc.
Programul este alcătuit din patru ședințe care se pot ține și separat (la cerere).

1. Madona cu pruncul de Domenico Veneziano.

Vom studia cu atenție grădina cu trandafiri din această lucrare. Elevii își vor dezvolta spiritul de observație, vor ajunge să recunoască diferitele plante de grădină și vor învăța cum să empatizeze și să citească emoțiile celorlalți urmărind interacțiunea dintre personajele tabloului. În atelier, elevii vor desena flori pe care apoi le vor schimba între ei, descoperind astfel beneficiile cooperării și a lucrului în echipă.

2. Himerele lui Dimitrie Paciurea.

Elevii vor da frâu liber imaginației și vor crea un bestiar cu animale fantastice. La această ședință elevii se vor familiariza cu animalele mitologice și din basme și vor învăța să dea glas propriilor emoții și să vorbească liber despre ce îi înspăimântă sau îi atrage.

3. Frescele de la Curtea de Argeș.

Elevii vor învăța despre silueta umană cu ajutorul remarcabilelor fresce din Galeria de Artă Veche. Plecând de la analizarea tehnicii de lucru a zugravilor de biserici din Evul Mediu, elevii vor ajunge în cele din urmă să facă chiar ei figuri umane, decupându-le din coli de hârtie. Apoi, se folosesc de acestea pentru a „pune în scenă” un mic spectacol de teatru de umbre cu un scenariu gândit de elevi.

4. Madona electrică de Max Hermann Maxy.

Vom descoperi arta portretului studiind o lucrare pictată în manieră cubistă. Lucrarea înfățișează o actriță pe scenă, în lumina reflectoarelor, prietenă a artistului. Atelierul le va perimte elevilor să învețe despre unul dintre cele mai influente stiluri artistice moderne și să-și dezvolte simțul de observație și atenția la detalii. În atelier, fiecare elev va face un portret al unui coleg, după exemplul pictorului Max Hermann Maxy.
 
LA PAS PE ULIȚE ȘI BULEVARDE

Micii vizitatori sunt invitați să fie „scoși la plimbare” de operele de artă din Galeria de Artă Modernă și de la Muzeul Colecțiilor de Artă și să descopere alături de acestea peisaje și scene de la oraș și de la țară. Programul se desfășoară sub forma unor vizite și ateliere în care elevii descoperă lucrările și discută despre ele cu artiștii-pedagogi ArtCrowd, urmând ca apoi să meargă în atelier și să desfășoare activități practice (pictură în acuarelă, machetare). Studiind lucrări ale unor artiști precum Aman, Grigorescu sau Pallady, elevii vor învăța să vadă spațiul locuit prin prisma sensibilității acestora. Programul acordă o importanță deosebită dezvoltării abilităților cerebrale, precum memoria vizuală, percepția spațială și gândirea comparativă. Totodată, elevii învață despre diferența dintre spațiul public și spațiul privat și despre felul în care trebuie să ne raportăm la cele două, dezvoltându-și astfel spiritul civic.
Programul este alcătuit din patru ședințe care se pot ține și separat (la cerere).

1. Pe terasă la Sinaia de Theodor Aman.

Elevilor li se explică care sunt diferențele dintre spațiul public și spațiul privat și care sunt convențiile fiecăruia. De asemenea, elevii vor învăța elemente ce țin de teoria culorilor: care sunt culorile primare și care sunt cele secundare, cum se combină culorile, ce pot semnifica, cum putem crea iluzii optice.

2. Serată de Theodor Aman.

Elevii vor învăța și vor discuta despre diferitele tipuri de case pornind de la o lucrare înfățișând o petrecere pe care artistul o găzduiește în propria sa locuință. În atelier, elevii vor realiza machete reprezentând diferitele tipuri de case și vor învăța ce funcții au diferitele părți ale unei case, precum hornul sau pivnița.

3. Peisaje citadine.

Studiind lucrări înfățișând orașe, inclusiv lucrări ale artistului Theodor Pallady, elevii își vor ascuți simțul urbanistic și vor explora un oraș ideal, adecvat unui trai prosper și sănătos. În atelier, elevii vor confecționa o machetă reprezentând planul unui oraș în care și-ar dori să locuiască.

4. Peisaje rurale.

Pentru că indiferent de anotimp copiii ar prefera să fie în vacanță, la această ședință vom merge la Muzeul Colecțiilor pentru a descoperi peisajele rurale ale artiștilor Nicolae Grigorescu și Lucia Bălăcescu. Călătoria imaginară la „casa bunicilor” pe care le-o propunem elevilor îi vor ajuta să înțeleagă diferențele dintre oraș și sat. Se va discuta despre ce anume găsim la oraș dar nu găsim la țară și vice versa, și despre avantajele și dezavantajele locuirii în fiecare tip de așezare, urmând să descoperim și o activitate practică surpriză.

O LUCRARE SE TRANSFORMĂ

Desfăşurare: numai pe bază de programare
Titular program: Asociaţia ArtCrowd - Artiști în educație.
Durată: aproximativ o oră şi jumătate (vizită+atelier)
Tarif: 25 lei/ persoană
Numărul de participanţi: între 12 şi 25 de persoane

ArtCrowd-Artiști în educație şi MNAR vă invită la seria de programe de educaţie muzeală „O lucrare se transformă”. Gândite ca o aventură prin lucrările Galeriilor de Artă  Europeană și de Artă Românească Modernă, programele se desfăşoară ca vizită și atelier în care elevii răspund creativ la lucrările observate și analizate împreună cu artiștii și pedagogii ArtCrowd. O lucrare este discutată, apoi este re-povestită cu ajutorul copiilor în alt mediu artistic, cum ar fi muzică, dans, scriere sau tehnici vizuale diferite de cea a originalului.

1.Himerele lui Dimitrie Paciurea

De la bronz la desen. Începem prin a discuta ceea ce vedem. Observăm sculptura și posibila ei poveste. Știți ce este o himeră? Unde trăiesc ele? Ați mai întâlnit undeva himere? (Se mai numește Cățelul pământului, Orbetele pământului, Țâncul pământului.) Vom discuta despre tehnica sculpturii în bronz, despre mitologia greacă, ce zei cunoaștem, cum se numeaTărâmul umbrelor? Apoi vom construi fiecare o carte(format A5) ce va consta din Coperta (titlu + autori+ imagine), 3 pagini iar în fiecare vom desena câte o himeră a lui Paciurea, pornind de la original. La final ne așteaptă o surpriză.

Competențe dobândite:  Capacitatea de a observa și analiza o imagine.
Capacitatea de a face conexiuni între imagini pictate și cunoștințe din cultura populară, mass-media, mitologie si basme. Capacitatea de a crea un obiect urmând instrucțiuni și dezvoltând concomitent propria viziune

2. Trandafirii lui Domenico Veneziano. Sunetele din picturi.

Începem prin a discuta ceea ce vedem.  Observăm elementele din imagini și posibila lor poveste. Care sunt personajele? Unde sunt ele? Ce plante obervați? Ce tipuri de trandafiri cunoașteți? Cunoașteți trandafirii din ”Alice în Țara Minunilor?” Seamănă cu aceia? Știați că trandafirul poate fi un simbol al purității? Discuție despre tehnică: Comparație între trandafiri în fotografii și trandafiri în pictura lui Veneziano. Ce asemănări și ce diferențe observăm? Pe vremea lui Domenico Veneziano existau fotografii? Tehnica de lucru: Tempera pe lemn. Aflăm câteva cuvinte despre această tehnică Câteva cuvinte despre această tehnică și despre cum lucrau pictorii din vremea lui Veneziano. Apoi alcătuim mici compoziții sonore de grup și creăm
sunetele care s-ar putea auzi în pictură cu ajutorul instrumentelor Ocean drum, maracas, trianglu, clopoțe și câteva instrumente improvizate. Găsim pentru fiecare element vizual un corespondent muzical și apoi alcătuim pentru scurt timp propria noastră mică orchestră..
•    Competențe dobândite: Dezvoltarea spiritului de observație prin privire de ansamblu și în detaliu, dobândirea de cunoștințe despre o epocă artistică și procesul de lucru al unui artist, dezvoltarea capacități de a crea un sunet, un ritm cu corespondent vizual (gândire sinestezică)

3. Ghici cine vine în pictură?

Atelier de bandă desenată inspirat de două lucrări comparate din Colecția de Artă Modernă Românească. Luăm ca exemple, Himera pământului de Dimitrie Paciurea 1927-28, și Cosași odihnindu-se, de Camil Ressu, 1925, din Colecția de Artă Modernă Românească. Observăm pe rând și posibilele lor povești. Cine sunt personajele? Ce se întâmplă în fiecare lucrare? Ne imaginăm o situație in care niște cosași ar sta la masă si in fața lor ar apărea un animal fantastic. Ce discuție ar purta? Ce atitudine ar avea fiecare? Cărei lumi îi aparțin? Cum ar arăta o lume în care cele două se întrepătrund? Discutăm apoi principiile benzii desenate cum ar fi:  Impărțirea paginii in căsute, bule de vorbire, alăturarea imaginii și a textului. Ne vom impărți în echipe, și fiecare echipă va scrie o mică bandă desenată cu posibila interacțiune dintre personajele din cele două lucrări pe o planșă pre-tipărită ce conține și termeni specifici de învățat La finalul ședinței vom observa povestea desenată a fiecăruia și lumea astfel construită.
•    Competențe dobândite: Competențe vizuale – lingvistice (relația imagine-text), , întelegerea modului in care folosirea textul afecteaza imaginea si invers. Capacitatea de a observa și analiza o imagine.

Programele se adresează grupurilor de şcolari (însoţiţi de cadre didactice) şi sunt complementare curriculei.
La cerere, centrele de plasament, asociaţiile sau fundaţiile care au drept obiect de activitate educaţia alternativă, protecţia socială a copiilor defavorizaţi sau cu nevoi speciale pot beneficia de programe educative similare.
Coordonatorul grupului beneficiază de gratuitate.

Condiţii de participare:
•    Participarea se face numai pe bază de programare, cu cel puţin 10 zile în avans.
•    Programările se fac prin e-mail (Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.) sau la telefon 021 314 81 19.
•    Participarea trebuie reconfirmată cu minim 3 zile înaintea programului.
•    Grupul de participanţi trebuie să fie format din 7 – 25 de persoane.
•    Grupurile peste 10 copii vor avea minim doi însoţitori. Aceştia îşi asumă responsabilitatea supravegherii copiilor pe toată durata activităţii.

Important!
Este permisă fotografierea, în regim de gratuitate, în timpul desfăşurării acestor programe, atât în cadrul vizitei active din muzeu, cât şi în atelierul de creaţie. În sălile muzeului fotografierea se va realiza fără blitz şi fără a viza o anumită operă de artă, ci grupul de participanţi.
La cerere, MNAR poate elibera adeverinţe pentru cadrele didactice care au participat la programele pentru grădiniţe, după desfăşurarea tuturor programelor pentru care s-a făcut programarea.