Muzeul Naţional de Artă al României
Maxy – Madona electrică. avangardă, cubism
Descriere lucrare
Max Hermann Maxy
(Brăila, 1895 – Bucureşti, 1971)
ulei pe carton
70,5 x 46,5 cm
Inv. 8100
Localizare lucrare
Galeria de Artă Românească Modernă, sala 6
Descriere audio
Dramatizare audio
Film mimico-gestual
Film mimico-gestual

Madona electrică de Max Herman Maxy reprezintă portretul Florentinei Ciricleanu, o tânără actriţă care, pe la mijlocul anilor 1920, frecventa cercurile avangardiste, îndeosebi pe cel din jurul revistei Contimporanul. Aici i-a întâlnit probabil pe Maxy şi pe Miliţa Pătraşcu, Petre Iorgulescu Yor şi Corneliu Michăilescu, cărora le-a pozat de-alungul anilor. Tabloul este datat 1926, când Florentina Ciricleanu apărea şi pe scena teatrului evreiesc Barasheum din Bucureşti, unde Maxy era scenograf.

Pictorul construieşte imaginea ca pe un adevărat puzzle de forme geometrice. O cromatică cu accente electrice diferenţiază lucrarea de alte portrete avangardiste realizate de Maxy în anii 1920, sub influenţa cubismului, cum ar fi portretul lui Tristan Tzara, unul dintre fondatorii mișcării Dada.

Vezi mai multe lucrări din Galeria de Artă Românească Modernă