Tipărire

Intelectuali, artiști și politicieni preocupați de ideea configurării unui stil național încă de la Unirea Principatelor, au găsit în Regina Maria un aliat de nădejde. După Marea Unire din 1918 aceasta a îmbrățișat cu entuziasm ideea și s-a implicat activ în promovarea ei, adăugând efortului colectiv puterea exemplului personal. Amenajarea interioarelor din reședințele de pe domeniile regale, a celor aflate în proprietatea familiei regale ori în proprietatea sa a avut în vedere recuperarea și valorificarea unor elemente de vocabular plastic și decorativ de pe cuprinsul tuturor regiunilor istorice românești.

De un interes deosebit s-a bucurat ceramica, pe care Regina Maria a susținut-o inclusiv prin înființarea la Periș a unui atelier condus de artizanul Gh. Boboc. Prin gustul său, prin latura creatoare a personalității sale, prin forța exemplului, Regina Maria a contribuit semnificativ la modificarea felului în care publicul larg se raporta la arta populară și la producția artistică inspirată de aceasta.

Atelierele orășenești de creație ceramică de la București (Troița), Băneasa (Gh. Niculescu), Satu Mare (D.A.C., creat de pictorul Aurel Popp), Turda (Frații Tompa) au produs piese regăsite frecvent în decorul caselor multor români până în anii 1940. Artiști prestigioși precum Camil Ressu, Nicolae Tonitza, Ștefan Dimitrescu, Petru Remus Troteanu, Gh. Ionescu-Doru, Nora Steriadi s-au implicat în realizarea unor prototipuri sau chiar au pictat unele piese după modele originale, asigurând succesul acestor ateliere, a căror activitate a fost din păcate stopată de recesiunea economică din anii 1928 - 1930 și de intrarea României în cel de-al Doilea Război Mondial.

Proiectul expozițional a fost finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale cu ocazia Aniversării Centenarului Marii Uniri.

Intrarea este liberă.

Sala Rotondă, intrarea din str. Știrbei Vodă
15 decembrie 2018 – 28 aprilie 2019
Program de vizitare: miercuri-duminică, orele 10.00 -18.00